TEAM BIG TIME - 31.7
Beneteau First 31.7 sailing team
Wedstrijdkalender
Verslag 24 uurs 2010
Verslag 100 mijls 2010
Verslag 50 mijls 2010
Verslagen Grevelingencup 2010-2011
Verslag 50 mijls 2011
Verslagen Grevelingencup 2011-2012
Verslag 100 mijls 2010

100 mijls dual handed – Bruine bank race
De 100 mijls dual handed is een wedstrijd die met twee man gevaren wordt. De start vindt plaats voor Scheveningen en waarbij om twee boeien van de “bruine bank” gevaren dient te worden. De keuze om linksom of rechtsom te varen staat vrij en brengt direct de nodige uitdaging ivm het uitpuzzelen van de meest gunstige wind en stroming.

Delivery Scheveningen
Om op zaterdag 22 vanuit Scheveningen te kunnen starten is de Big Time met aan boord Bart en Thijs vrijdagochtend om 07:30 vertrokken vanuit Monnickendam. Wegens gebrek aan wind besloten om op de motor koers te zetten richting Amsterdam en door naar IJmuiden. Hoewel de weerberichten spraken over “kans op mist” geen wolkje aan de lucht…. Totdat we eenmaal een half uurtje op zee zaten en plots in de potdichte mist zaten met zicht soms minder dan 100 meter. Nog even snel de radarreflector in elkaar gezet en verder navigeren op de plotter die het gelukkig weer deed. Vooral de aanloop van Scheveningen was erg spannend door plotselingen opdoemende boeien, startschepen, een vissersschip en uiteraard de havenhoofden. Om ca. 17:00 de boot aangelegd in de haven tussen een enorm veld deelnemers van de NSR. In Scheveningen volgde nog de veiligheidskeuring door Ad Lagendijk (bekende van IJburg) en een rustig avondje met de laatste voorbereidingen voor de wedstrijd, stroomatlas erbij en plannen maar!

De wedstrijd
De start stond gepland om half 10 maar al snel werd duidelijk dat deze uitgesteld zou worden door wederom… mist. Gelukkig kon het hele veld dan toch om 09:50 van start en lag er een uitdaging met 100 mijl voor de boeg.  Wind N/ NW rond de 12 a 13 knopen dus perfect voor een aandewindse koers met de Genua 1 erop.


Op basis van de verwachtingen was het doel om de baan linksom te varen, dus eerst naar de noordboei van de bruine bank. Tactiek was om hoog maar wel hard te varen, ten opzichte van het veld deden we het goed. We liepen in of bleven gelijk met gelijkwaardige schepen in de race. Tot ca. 14 uur nog veel flarden mist gezien waardoor je soms compleet in eigen wereld zeilde en even later weer een update kreeg over het hele veld.

Hoewel de ingezette koers lang goed is gegaan kwam in de middag toch een niet voorspelde windshift van 30 graden. Enig rekenwerk onderdeks leerde al snel dat de noordboei niet meer aantrekkelijk was aangezien we nog twee graden hoger stuurden dan de zuidboei. De koers naar de zuidboei betekende echter wel dat we vanaf daar een kruisrak kregen met stroom tegen. Aangezien de wind het ook steeds verder af liet weten is de noordboei rond 22:00 gerond, in het kruisrak hebben we veel winst weten te halen en hebben de vuurflits en Roaring Firsties achter ons kunnen laten.

Na de bovenboei snel de spi erop gezet maar maar door het gebrek aan wind (6-8 knopen) waren we genoodzaakt om hoger te varen dan we zouden willen, maar ja bootsnelheid is cruciaal! Hiermee werd de koers verlegd naar ongeveer IJmuiden en zagen we de boten met gennakers al snel van ons weglopen. Doordat later in de nacht de stroom ons weer mee zou nemen naar het zuiden zou de schade van koers binnen de perken blijven. Door het lichte weer waren we goed in staat de boot met 1 man te varen en kon de ander een uurtje rust pakken.

Met de marifoon standby op kanaal 22 (schepen dienden zich bij finish te melden) kwamen we in de ochtend steeds dichter bij Scheveningen. We hoorden dan een aantal j’s al binnen waren en op een gegeven moment ook de Figaro 1 welke nagenoeg even snel moest varen als wij. Met Scheveningen in zicht en speurend naar andere boten met de verrekijken trokken we de conclusie dat we lang niet slecht gevaren hadden en zeker de helft van het veld nog moest finishen.

Half 10 in de ochtend lagen we nog op 4 mijl van Scheveningen en hadden ons doel bijna bereikt. Hoewel de wind na zonsondergang niet meer boven de 8 knopen is geweest hield deze er nu toch echt helemaal mee op, het water spiegelglad…. Na een half uur wachten en checken van de weersverwachtingen besloten we dat dit toch enige uren ging duren en dat verder wachten zinloos zou zijn. Een pijnlijke beslissing om te maken maar daar startte toch echt de motor na 24 uur strijd en was een “DNF” achter onze naam een feit.  Toch maar een “niet-finish” biertje gepakt en de race zat erop…

 

 

 

 

Aangezien Ad graag op biertjes trakteert had zijn boot besloten om het starten van de motor te weigeren en hebben we hem nog even een sleepje aangeboden waardoor we uiteindelijk rond 13 uur weer in Scheveningen lagen. Het euvel van de motor bleek gelukkig niet serieus en is daarna snel verholpen.

Na wat relaxen, bezoekje van Teun en Derk-Jan op de fiets, biertjes drinken bij het zwarte pad en de Crazy Piano’s is op maandag de weg terug weer ingezet en hebben we de boot rond 20:15 weer in de box gelegd. Moe maar voldaan van dit fantastische weekend weer in de auto gestapt.