TEAM BIG TIME - 31.7
Beneteau First 31.7 sailing team
Wedstrijdkalender
Verslag 24 uurs 2010
Verslag 100 mijls 2010
Verslag 50 mijls 2010
Verslagen Grevelingencup 2010-2011
Verslag 50 mijls 2011
Verslagen Grevelingencup 2011-2012
Verslag 50 mijls 2010

50 mijls dualhanded - 1 mei 2010

De 50 mijls dualhanded is een wedstrijd die wordt gevaren op het IJsselmeer vanuit Lelystad. De wedstrijd bestaat uit een vaste baan langs bestaande boeien op het IJsselmeer. Dit jaar verschenen meer dan 100 boten aan de start.

Samen met mijn vader heb ik dit jaar de wedstrijd gevaren. Aangezien 30 april ivm Koninginnedag vrij was hebben we die dag gebruikt om de boot om te varen. Totaal deden 15 First 31.7’s mee waardoor we in een leuk veld belanden. Er stond behoorlijk wat wind (15 tot 25 knopen) waardoor het een pittige wedstrijd is geworden.

Doordat we nog niet door en door getraind waren aan de start en daar ook nog behoorlijk aan moesten wennen kwamen we bij de start niet goed weg, veel vuile wind en uiteindelijk zelfs een klap over stuurboord achter een paar schepen langs om over de startlijn te komen.

In het eerste kruisrak merkten we al snel dat de genuatrim verre van optimaal was, we hadden met dit wedstrijdzeil ook eigenlijk nog niet eerder gevaren. Hierdoor hebben we niet veel hoogte en snelheid kunnen halen met als gevolg dat we als een van de laatste 31.7’s de bovenboei rondden.

Kort na de boventon volgde al snel een reachrak waar we veel schepen uit het roer zagen lopen. De twijfel of we dit wel aankunnen heeft doen besluiten de spi onderdeks te laten. Doordat het een erg scherpe koers was en veel schepen continu uit het roer liepen bleef de achterstand beperkt.

Enkele rakken verder kwam dan eindelijk een “normaal” spi-rak. Hierin hebben we veel goed kunnen maken. Ver naar buiten met die boom en actief blijven trimmen heeft ertoe geleid dat we zeker vijf boten achter ons hebben gelaten in dit rak.

Toen het grootste kruisrak van de wedstrijd, inmiddels was de Genua stukken beter onder controle en waren we in staat om zowel hoogte als snelheid te pakken. Met nog een tacktische tack in een grote windshift werd de wist nog groter en hebben we tot aan de volgende boei de voorsprong weten uit te bouwen.

Toen we op ca. 15 a 20 mijl van de finish een zeilwissel hebben gedaan zijn we ingelopen door de Seaduction, waarmee we vervolgens tot op de finishlijn een strijd zouden gaan leveren. Door een fout bij de zeilwissel zat de spi val om de genuaval en kon de spi niet omhoog bij de volgende boei. Eenmaal hersteld was de achterstand zeker 500 meter. Door actief te blijven trimmen werd deze achterstand uiteindelijk weer ingehaald, uiteindelijk gingen we nagenoeg gelijk om de laatste boei voor de finish. Het laatste rak was spannend tot op de laatste meter, continu boord aan boord. De Seaduction ging uiteindelijk 2 seconden voor ons over de lijn en mocht daardoor plaats nummer 7 noteren, wij werden 8e.