TEAM BIG TIME - 31.7
Beneteau First 31.7 sailing team
First 31.7
Hard varen met een 31.7
Meetbrief specificaties
Modificaties Big Time
Hard varen met een 31.7

Om hard te kunnen varen met de 31.7 heeft de klasseorganisatie een aantal handige tip's en tricks verzameld die hieronder zijn weergegeven.

1. Gewicht en helling
2. Trim en sturen
3. Handige modificaties
4. Het team


1. Gewicht en helling

Elke kilo telt:
  • Haal je boot zoveel als mogelijk en binnen de regels leeg
Boothelling:

  • Vlak varen, niet meer dan 15-20 graden
  • Zover mogelijk naar achteren hiken
  • Niemand zomaar uit de railing, max. 1 man
  • Vlagen afknijpen
  • Zeiltrim & grootschoot
  • Bij weinig wind gewicht naar lij voor helling

Gewichtstrim: 

  • Veel wind -> naar achteren
  • Weinig wind -> naar het midden
  • Nooit te lang gewicht op het voordek

2. Trim & Sturen

  • Snelheid en hoogte t.o.v. andere boten veel belangrijker dan perfecte zeilvorm en tell-tales
  • Weinig twist en alles strak oogt snel maar maakt de boot gemeen
  • Hoe meer twist hoe breder de ‘groove’
  • Het is verbazend hoe hard en hoog je kunt blijven varen met een lichte tegenbuik
  • Sneller dan 6,2 knopen in het kruisrak -> je vaart te laag en verliest VMG
  • Genua pas dicht trimmen wanneer de snelheid er is
  • Grootzeil: enkele cm’s bepalen of de boot het ‘doet’ blijf spelen tot je dit punt hebt
  • Vlagen met de overloop opvangen -> vermijdt het lossen van de schoot
  • Helmstok uitslag maximaal 5 tot 10 graden, licht loefgierig
  • Spiboom hoog op de mast
  • Shifts in het spirak net zo belangrijk als in het kruisrak
  • Hoe minder wind, hoe meer mastvalling (voorstag lossen)
  • Hoe minder wind, hoe rechter de mast -> D’s strakker
  • Trim de mast op gelijk vaargedrag BB/SB -> recht ? SOG
  • Doe iets als de boot niet loopt, stap voor stap -> in het kruisrak bijna altijd grootzeil

3. Handige modificaties

  • Rail voor spiboom op de mast
  • Klem voor spival op de mast
  • Blokjes om kikkers op boeg
  • (Tacktick) kompas aan de mast
  • Schaalverdeling op de genua karren
  • Genua karren lageren en extra inscheren
  • Extra vertraging in het achterstag
  • Mat om het onderwaterschip mee te vegen
  • Swiftcord genuaschoten
4. Het team
  • Wedstrijdkalender vroegtijdig vastleggen
  • Ambitie bindt
  • Trainen, trainen en nog eens trainen
  • Kalm blijven
  • Evalueren, wat ging goed en wat mag beter
  • Trimsheet / bevindingen vastleggen
  • Voorbereiden; kleine mankementen geven grote ergernissen
Om de beste prestaties uit de boot te kunnen halen is kennis over het polair diagram essentieel. Onderstaand polair diagram van de 31.7 laat zie welke snelheden bij een bepaalde windhoek en windsnelheid behaald dient te worden.





Bron: klasseorganisatie www.first317.nl