TEAM BIG TIME - 31.7
Beneteau First 31.7 sailing team
First 31.7
Hard varen met een 31.7
Meetbrief specificaties
Modificaties Big Time
Modificaties Big Time

(onderstaande info is overgenomen van de site van de vorige eigenaar)
  
Big Time is in de afgelopen seizoenen veel gebruikt voor cruising en racing. Hoewel de boot standaard al erg compleet en met een uitgekiende dek layout wordt afgeleverd zijn er in de afgelopen jaren toch verschillende aanpassingen / verbeteringen doorgevoerd. Deze leiden tot herzij een verhoging van het gebruiksgemak dan wel verbetering hanteerbaarheid met het oog op de wedstrijden. Op deze pagina tref je een overzicht van een aantal modificaties die de afgelopen jaren heb doorgevoerd.

Voetsteuntjes
Erg fijn die ruime kuip, vooral tijdens de wedstrijden, maar ook erg prettig als je in de haven ligt. Alleen minder prettig onder helling. Nadat ik in het eerste seizoen tijdens het zeilen een paar keer aan lij in de kuip was beland besloot ik om een paar teakhouten latjes als voetsteun te monteren. Ik heb eenzelfde profiel laten maken als het profiel van de voetlijst. De latjes zijn met epoxy en 3 lange RVS schroeven aan de banken gemonteerd. In de afgelopen seizoenen is het een praktisch en duurzame oplossing gebleken.

Onderwaterschip
De First 31.7 wordt standaard met een vrij strak onderwaterschip afgeleverd. Toch heb ik in 2006 en 2007 het onderwaterschip op kleine onderdelen verbeterd / strak geplamuurd en kiel en roerblad in de Coppercoat gezet. Als deze huidige (dunne) antifouling laag slecht wordt dan zal in de toekomst worden teruggeschuurd naar de epoxy (Gelshield) basis en het gehele onderwaterschip worden voorzien van Coppercoat. 

Zeilgarderobe
Natuurlijk geen modificatie wel wel de moeite waard om eens bij stil te staan; de zeilgarderobe van Big Time. Big Time is geheel uitgerust met zeilen van Hagoort Sails. Samen met Martin Baas heeft Rein een inmiddels bewezen complete zeilgarderobe voor de First 31.7 samengesteld.

Grootzeil:       Polykote dacron crosscut
Genua 1:        Maxx Aramide cross cut
Genua 1:        Pentex radiaal (only for cruising)
Genua 3:        Maxx Aramide Carbon cross cut
Genua 3:        Kevlar radiaal (only for cruising)
Genua 4:        Polypreg, cross cut
Spinaker:        Nylon (0,75 oz), full radial

Grootschoot
Standaard wordt de 31.7 geleverd met een 5 maal vertraagde grootschoot. Dat bleek met veel wind toch wat weinig. Dit zorgde er voor dat de schoot met veel wind in het kruisrak soms net iets te moeilijk uit de klem was te halen. Ook de tuning met licht weer bleek soms lastig. Veel andere 31.7’s gebruiken een fine-tune die een extra 4 maal vertraging levert. Persoonlijk was ik niet zo blij met het idee van nog meer trimlijnen in de kuip. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in de montage van een 6 maal vertraagde schootvoering. Dit betekende wel dat de schoot (swiftcord!) en vrijwel alle blokken vervangen moesten worden maar Dekker Watersport moet ook wat te leveren hebben...!

Voorstagspanner
Af werf wordt een strip als ‘spanner’  voor het voorstag gemonteerd. Nadeel is dat deze alleen heel grof verstelbaar is (1 gaatje is ca. 2 cm) waardoor wantspanning en masthelling (rake) moeilijk instelbaar zijn. In seizoen 2005 heb ik een zeer nauwkeurig instelbare spanner van Ronstan gemonteerd. Groot voordeel is dat deze een ingegraveerde schaalverdeling heeft waardoor je de juiste standen eenvoudig kunt registeren (en onthouden).

Spiboomrail
Een modificatie die bij aflevering door Rinus de Jonge reeds veelvuldig wordt gemonteerd is de spiboom rail aan de voorkant van de mast. Af werf is een enkel oog op de mast gemonteerd. Een rail biedt echter als voordeel de spinakerboom over een bredere range verstelbaar is. Bovendien maakt dit het zetten van de boom gemakkelijker omdat deze tijdens wedstrijden altijd aan het oog kan blijven vastzitten.

Rodkicker
Hoewel de 31.7 standaard met een prima werkende neerhouder bestaande uit blokken en lijnen wordt geleverd heb ik in seizoen 2004 tot een rodkicker gemonteerd (merk: Easykick). Grootste voordeel is dat je dan de kraanlijn definitief kunt verwijderen. De vertraging van de neerhouder zit in de buizen. Veel andere systemen vielen af omdat ik deze te duur vond of omdat de neerhouder onvoldoende van lengte was.
 
Navigatieapparatuur
Bij aflevering was Big Time uitgerust met B&G Quad instrumenten. Ik wilde al geruime tijd alle displays op de mast hebben i.v.m. zichtbaarheid met name tijdens de wedstrijden. Een paar repeaters van B&G bleek echter vrijwel net zo duur als het vervangen van de hele configuratie van Tacktick. Het grote voordeel is dat het vrijwel draadloos is. Ik heb gekozen voor log, diepte, wind + NMEA interface (gekoppeld aan de GPS-kaartplottter. Dat gaf tevens  de mogelijkheid om de kaartplotter (Geonav 6C) op de vrijgekomen plek in het kajuitschot te monteren. De plotter buiten geeft vooral veel nutals je shorthanded vaart. Bij  upwind-downwindraces heb je het scherm van de plotter niet nodig dus dan wordt de plotter afgedekt met de beschermkap om beschadiging te voorkomen. 

 

Overloop
Na 7 jaar hebben we in 2009 de lewmar overloop vervangen door een harken rail met windward sheeting car. Niet alleen loopt deze veel soepeler dan het lewmar exemplaar maar vooral vergt het minder handelingen bij elke overstag manoeuvre.

Dit is niet alleen nuttig tijdens de wedstrijden maar ook bijzonder praktisch tijdens het shorthanded cruisen.