TEAM BIG TIME - 31.7
Beneteau First 31.7 sailing team
Wedstrijdkalender
Verslag 24 uurs 2010
Verslag 100 mijls 2010
Verslag 50 mijls 2010
Verslagen Grevelingencup 2010-2011
Verslag 50 mijls 2011
Verslagen Grevelingencup 2011-2012
Verslag 24 uurs 2010

Algemeen
De 24 uurs race wordt gehouden op het IJsselmeer, Markermeer en waddenzee. Er doen jaarlijks ongeveer 700 jachten aan mee. De uitdaging is om zoveel mogelijk mijlen af te leggen in 24 uur. De basis hiervoor is een rakkenkaart waarop vooraf gedefinieerde rakken staan ingetekend. Elk rak mag maximaal 2 keer gevaren worden.


24 uurs 2010
De 24 uurs race van 2010 is een wedstrijd geworden vol afwisseling. Van veel wind tot geen wind en grote windshifts, regen, onweer en zon.

De wedstrijd hebben we uiteindelijk met 4 man gevaren (Jose, Roeland, Wouter en Thijs). Teun was graag mee gegaan maar kon ivm zijn gebroken schouderblad niet van de partij zijn.

Na om 19:15 uur gestart te zijn vanuit Volendam met 20+ knopen wind zijn eerst twee halvewindse rakken gevaren richting de OVD5 boei en terug naar de MN1-GZ2. Teruggekomen bleek de wind af te nemen en iets meer westelijk te zijn geworden waardoor we besloten snel de naar het Noorden door te gaan, op naar de EA1 en KG10.

Rond 23:30 werd de KG10 (vlak voor de sluis van Enkhuizen) achter ons gelaten en nam de wind snel af. De genua 3 is nog voor de sluis verruild voor de grotere genua 1. Ondanks de voorspellingen van meer wind in het noorden waren we in staat om tot aan de sluis behoorlijke gemiddelde snelheden te halen en was er een goede stemming aan boord. Het lastigste deel op het ijsselmeer zou nog volgen.

Om niet alle noordelijke rakken direct "op te gebruiken" hebben we eerst de rakken richting Lemmer / Urk gebruikt. De wind bleef op dit deel goed constant. Eenmaal terug bij de KG voor Enkhuizen is koers gezet richting Hindelopen. Vanaf Hindelopen was het een logische keuze om een iets meer westelijke koers aan te houden aangezien daar een paar mooie rakken lagen. Door een windshift van 30 graden waren we echter genoodzaakt om terug af te zakken naar de KG bij Enkhuizen. Eenmaal daar aangekomen belanden we in de doldrums van Enkhuizen en hadden 1,5 uur geen wind, balen! Achteraf bleek dat de boten bij de afsluitdijk gewoon hadden kunnen varen.

De enige optie vanaf de KG was om koers te zetten naar de KRB op ca, 340 graden. Door de enorme windshifting was dit echter een kruisrak geworden, nog meer tegenslag! Na het passeren van KRB was de wind inmiddels weer toegenomen tot ca. 19 knopen, dat betekende opnieuw een zeilwissel die perfect werd uitgevoerd door Wouter en Roeland.

De laatste puzzel begon vlak voor de finish. De keuze: direct finishen of toch die extra 4 mijl via de WP6 meenemen en een paar strafmijlen incasseren. Een korte rekensom leerde dat het waarschijnlijk gunstig ging uitpakken dus toch meepakken die laatste 4 mijl! Het resultaat was 3,46 strafmijlen dus weer een winst van bijna 0,6 mijl.

Uiteindelijk resulteerde deze uitdaging in 136, 65 mijlen op de teller en een 33e plaats van de 46 gefinishte boten in de ORC3. Ten opzichte van de andere First 31.7-s ging het beter: slechts 1 van totaal 6 boten had meer mijlen op de teller weten te zetten.

Ondanks de weing slaap die we hebben kunnen pakken bleken we bij aankomst in Medemblik behoorlijk goed in staat om de nodige biertjes te kunnen drinken in de locale horeca waarbij uiteraard een bezoekje aan de Black & White niet ontbrak!

Op zondag stond nog de tocht terug naar Monnickendam op het programma. Dit werd een zeer pittige tocht met een max van 30 knopen wind op de teller waarbij soms complete golven in de kuip belanden. Vermoeid maar met een mooie ervaring rijker stappen we rond 17 uur weer in de auto terug naar huis.