TEAM BIG TIME - 31.7
Verslag 50 mijls 2011
Verslagen Grevelingencup 2011-2012
18 maart 2012

Het team heeft de winterwedstrijden van seizoen 2011 - 2012 afgesloten met een 3e plaats. Het was een spannende westrijddag met veel wind in de eerste twee wedstrijden.

In het klassement stonden we 3e na de laatste inhaalrace, dit was echter zonder de derde aftrekwedstrijd die van toepassing zou worden na het varen van de laatste dag. Omgerekend stonden we dan ook op een vierde plaatst op 3 punten achter de Baan Chang. De doelsteling voor deze dag was dan ook niet moeilijk, namelijk de 3e plaats zien te bemachtigen.

Er stond veel wind met uitschieters naar 24 knopen in de ochtend. Heerlijk zeilweer, zeker voor ons team aangezien we over het algemeen met een beetje wind toch echt beter varen.

De eerste start was chaotisch, we zaten dicht tegen het startschip en kwamen te laat op snelheid waardoor we door de Baan Chang eruit gedrukt werden. We waren dan ook blij met de General Recall waardoor we deze start over konden doen. De tweede keer waren we goed weg, knopen hadden een minder goede start waardoor we als eerste bij de bovenboei aankwamen. We wisten de voorsprong vast te houden al kwamen de knopen wel steeds dichterbij. Uiteindelijk gingen we met een scheepslengte verschil net iets eerder dan de knopen over de finish.

De tweede wedstrijd ging ook lekker voor ons al moesten we vechten voor iedere plaats. Een genuaschoot die bij het gijpen niet mee was genomen werd netjes hersteld bij de benedenboei (nog geen 10 lengtes van de boei, klasse Wouter!). De spival werd vastgedraaid in de lier en ook net op tijd hersteld. De First One ging bij de laatste benedenboei net voor ons langs maar parkeerde zich in het kruisrak achter een J80 waardoor ze niet naar de boei konden klappen. Wij lagen vrij en wisten weer een plaats te winnen en finishten op een 2e plaats.

De laatste wedstrijd waren we bij de start goed weg. We hadden de bakboord kant van het veld, we hadden een mooi rak waarin we met de knopen en de First One strak naast elkaar varend richting de bovenboei gingen. Eenmaal bij de boei bleek dat het veld aan stuurboord duidelijk voordeel had gehad en voor ons langs gingen. We voeren echter recht in een fuik waarbij we eigenlijk hadden moeten dippen voor de Javelin wat ons later nog bijna een protest had gekost. Het veld lag dicht bij elkaar en voor ons was de doelstelling om de Baan Chang niet te ver voor ons te laten eindigen. Diep varen in het spirak bleek toch net niet voordeliger waardoor we wat plaatsen verloren, uiteindelijk werden we 6e op een plaats achter de Baan Chang.

Met dit resultaat werden we 3e overall in de grevelingencup van 2011-2012. We hebben er weer van genoten, volgende week weer terug naar Monnickendam!

Verslag wedstrijd januari 2012

De grevelingencup van januari kenmerkte zich door licht weer en een fanatieke strijd met een erg competatief veld, alles vergezeld van het mooie zonnige dag. Team Big Time heeft genoten van deze mooie dag, ook hebben we de ervaring vanuit de uitstekende trainingen van “Wimpie den trainer” in de praktijk kunnen brengen.

Voor ons was het lichte weer een extra uitdaging. We hebben al vaker bewezen met een beetje wind best hard te kunnen varen maar met licht weer blijkt alles toch net weer even lastiger. We waren dan ook blij dat we bij de laatste praktijk training van Wimpie goed hebben kunnen oefenen in licht weer, met name met het gijpen. In de theoriedag hadden we al van alles geleerd over de organisatie aan boord en de zeiltrim. Acceleratiemodus, hoogte varen, veel of weinig twist, bolling naar voren of naar achteren etc. Wij vonden de training in ieder geval erg leerzaam en we kunnen iedereen aanraden bij de komende training weer deel te nemen!

Naast de trainingservaring hadden we ook nieuwe lichtweer spischoten (swiffcord) aangeschaft, een prima dagje om deze te testen. Wat ons voor de eerste start al direct opviel is dat de startlijn wel weer erg dicht op de vaargeul werd gelegd werd, op basis van eerdere ervaringen wisten we dat dit wel weer eens een probleem kon gaan vormen met de banen van de toer klasses, later deze dag zou dit ook wel bewezen worden.

De eerste wedstrijd hadden we een prima start. We hadden al van tevoren doorgenomen dat we goed moesten letten op de acceleratie. Veel bolling erin met dit lichte weer, weinig valspanning twist in de zeilen, rustige bewegingen en na de tack’s eerst snelheid bouwen voordat we het achterlijk sluiten om maximaal hoogte te varen. Het viel ons op dat het veld erg dicht op elkaar lag, dat maakte de potjes wel extra spannend. Uiteindelijk wisten we net voor de finish de Mon Amie te verslaan doordat we zelf een goede laatste gijp met volle spi (ook geoefend met de training) hebben kunnen maken en de spi van de Mon Amie net inviel. First One was erg goed aan het varen en eindigde als eerste voor de Knopen.

Zoals van tevoren ingeschat kwam voor de tweede start inderdaad het hele toerveld dwars door de startlijn en was het wachten totdat alles weer verplaatst was. Gelukkig hadden wij onze eigen DJ Bart meegenomen die ons vermaakt heeft met de gehele collectie apres-ski nummers.

De tweede wedstrijd werd voor ons een aardige teleurstelling. De start was al niet al te goed maar in het eerste kruisrak hadden we al veel goed gemaakt. Wellicht door de goede aanmoediging van de zeehond die we net na de start tegenkwamen. Bij de eerste boeironding hadden we de layline al vrij krap ingeschat dus het was knijpen om de boei te halen, niet ideaal bij dit lichte weer. De Villa First kon nog net voor ons langs en klapte boven ons. Nu was de kans op de boei verkeken en lagen we geparkeerd aangezien de First One boven ons lag en we niet verder konden loeven. Dat resulteerde in het feit dat we terug moesten en achteraan aan moesten sluiten, naar schatting kostte deze actie een plaats of 7. Door een inschattingsfout raakten we bij het tweede rondje ook nog eens de boei en moesten we ook nog een strafrondje nemen. Eindresultaat was een 11e plaats, dat zal wel een aftrekwedstrijd worden dus! Goed balen was het.

De laatste wedstrijd hebben we gelukkig weer een stuk beter gevaren. Drie rondjes in totaal en nog steeds het veld dicht bij elkaar. De start was wederom niet top maar door de shifts was in de kruisrakken veel te verdienen. Bij het laatste spi rak lagen we 5e, we kozen ervoor om net wat dieper te varen dan de rest waardoor we inliepen op de Mon Amie. Wederom wisten we ze net voor de finish te verslaan. De knopen gingen hard en hadden een ruime voorsprong, wij gingen met de First One, Villa First, Mon Amie en Baan Chang binnen enkele seconden over de lijn met een 4e plaats als resultaat.

Grevelingecup wedstrijd 1

Team Big Time doet dit jaar voor het tweede seizoen mee aan de winterwedstrijden. Met de derde overall plaats vorig jaar was de lat voor dit jaar direct al hoog weggelegd. Net zoals het mooie weer blijkbaar traditie is bij de eerste wedstrijd is ons team ook weer doorgegaan met een andere traditie; zaterdag zeiltraining en ’s avonds teambuilding in de kroeg.
Zaterdag was het team al in de ochtend compleet in Port Zelande. Na een lekker kopje koffie (ja Wim, wij hebben nog wel koffiebekers aan boord ;-)) zijn we het water opgegaan. Deze dag hebben we voornamelijk gebruikt om te trainen op snelheid in de tack’s icm de genua 1 en op de loefdrops. Ondanks dat het NSR de laatste wedstrijd was ons team was iedereen vrij snel weer in vorm.
Terug in de haven hebben we de tijd nuttig besteed aan het schoonmaken van het onderwaterschip. Marc was onze held van de dag door met wetsuit aan het koude water in te duiken. Deze actie leidde vrijwel direct tot meerdere aanvragen voor een schoonmaakbeurt, gelukkig liet Marc zich niet van zijn stuk brengen en is het bij de Big Time gebleven!
Na een prima maaltijd in Le Bateau is koers gezet naar Ouddorp waar we Hotelletje hadden geboekt. Net als vorig jaar was de weg naar discotheek “de Kreek” al weer snel gevonden. Compleet was de pret toen bleek dat Paul en Martin van de andere Big Time (J-109 van Rein Bakker) ook een biertje waren gaan drinken. Ondanks ons relatief jonge team in de klasse wisten we de gemiddelde leeftijd van deze tent goed omhoog te halen, dit mocht de pret echter niet drukken. Een enkeling wist het zelfs tot vier uur te rekken die avond, het zal dan ook niet verbazen dat het ontbijt wat slaperige hoofdjes kande.
We moesten de eerste wedstrijd duidelijk nog even inkomen. Onze start was ronduit dramatisch, als een na laatste over de lijn. Gelukkig waren we in staat om toch de nodige boten te pakken al in het eerste kruisrak. Bij de laatste bovenboei lagen we uiteindelijk nog vierde, maar op een hele korte afstand op de First One en de Baan Chang. Dit was onze kans om alsnog de top 3 in te komen! De actie zat weer goed in de boot en er werd actief getrimt op die spi, dan net nog even die maar graden hoger naar de boei in plaats van diep varen naar het schip. Uiteindelijk bleek het precies voldoende om zowel de First One als de Baan Chang te kloppen, de knopen hadden hun eerste paaltje van het seizoen direct te pakken.
De tweede wedstrijd hadden we een matige start, op tijd op de lijn maar net geen vrije wind en dan teveel boten naast je om weg te kunnen klappen. Deze pot zaten we wat sneller voorin het veld dan de eerste.Door een BB-SB situatie waarbij de L’eau de Wii op het laatste moment wegklapte moesten we toch nog uitwijken, dit kwam deze boot op een strafrondje te staan (inderdaad eentje met de nieuwe regel). We wisten deze wedstrijd te eindigen op een derde plaats achter de knopen en de First One.
De laatste wedstrijd zou voor ons het beste resultaat brengen. We een goede start, op tijd over de lijn helemaal tegen het schip met vrije wind. Al bij de eerste boeironding lagen we eerste. Nu was dit ons wel vaker gebeurd maar meestal slaagden de knopen er dan vervolgens weer in om ons in een van de volgende rakken te verslaan, aangezien het potje 4 rondes was wisten we dat dit nog zeker geen gewonnen wedstrijd was. We zijn verdedigend gaan varen op de knopen door steeds mee te klappen in het kruisrak. Bij de laatste benedenboei zat er nog een knoop in de spival waardoor we de spi niet goed binnen konden trekken, gelukkig kregen we de knoop er wel weer redelijk snel uit maar ook dat kostte ons weer een paar meter. Bij de laatste boventon lagen we nog steeds eerste, toch wisten de knopen onze zenuwen nog wel te activeren door in het laatste spirak in te lopen op ons. Er volgde ook nog een laatste schijnbeweging van de knopen om ons aan het twijfelen te brengen of het nu 4 of 5 rondjes moeten zijn maar gelukkig hadden we dit keer wel goed op het bord gekeken. Uiteindelijk gingen we als eerste over de lijn en ook ons eerste paaltje van dit seizoen een feit.
Al met al een fantastische zeildag gehad met een sterk veld, dit beloofd veel voor de komende winterwedstrijden. Ons team heeft er zin in!